Phil Hearing

Només vull que el meu fill, amb autisme, pugui anar a escola perquè hi té tot el dret

Denuncien la reducció d'hores de vetlladors i vetlladores a les escoles

12 de setembre de 2023 a les 11:05h
Phil Hearing
per Criar.cat
L'Axel té 5 anys i és autista. Va a l'escola ordinària, però necessita acompanyament durant totes les hores del dia. L'any passat, després de lluitar-ho molt, va acabar el curs amb 21 hores de vetlladora, però ara li han reduït a 15 i ha començat el curs sense.

La seva mare ha hagut de renunciar al seu dia a dia per estar amb ell: "L'únic que desitjo és que pugui anar a l'escola. Hi té tot el dret". De fet, a les escoles públiques de la Catalunya Central encara no hi ha vetlladors perquè l'empresa que s'encarrega de contractar-los, SAMU, no ho ha fet. Escoles i famílies estan indignades amb la situació. Des d'Educació admeten que s'ha fet una redistribució d'hores però asseguren que s'han incrementat "molt" els recursos.


L'any 2017 es va aprovar el Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. El decret pretén incloure tots els infants -siguin quines siguin les seves diferències- a l'aula ordinària. Amb aquest decret, la Generalitat es comprometia a dotar Educació de recursos per fer-ho possible, però a hores d'ara, famílies i escoles asseguren que això no ha estat així.

Després de les denúncies fetes públiques per diversos centres i famílies, el Departament d'Educació ha admès que ha hagut de dur a terme una redistribució de les hores de monitoratge de suport i que s'ha fet "amb criteris compartits per la Taula de Participació per un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI)". També reiteren que hi ha hagut un "augment molt important" de la dotació de recursos per a l'escola inclusiva passant dels 15,66 MEUR el curs 2020-21 als 29,28 per al curs 2023-24. Pel que fa a les hores de monitoratge, remarquen que també han augmentat i que aquest curs seran 52.913, mentre que el curs passat eren 44.604.



Són molts els centres que han vist reduïdes les hores de vetllador/a -una figura que acompanya  dins l'aula de l'escola els infants amb necessitats educatives especials- respecte de l'any passat i, en el cas de la Catalunya Central, a més, s'hi ha afegit un conflicte laboral.


L'empresa SAMU, amb seu a Sevilla, va guanyar la gestió d'aquest servei a la Catalunya Central i al Vallès Occidental. Quan faltaven pocs dies per començar el curs escolar, l'empresa va comunicar als treballadors que calia redistribuir el servei perquè hi havia una "retallada d'hores". I això ha fet que el servei no hagi començat encara a les escoles públiques de la Catalunya Central.

A l'Institut Alexandre de Riquer de Calaf, a l'Anoia, tenen un nen amb necessitats especials i la situació personal de l'infant no ha canviat respecte de l'any passat però, en canvi, des d'Educació li han reduït les hores de vetllador a la meitat: de 10 a 5 hores. En aquest cas, es troben amb la dificultat afegida, segons explica el seu director, Jordi Pipó, que al ser un poble petit costa molt fer venir algú per  tan sols una hora al dia. De fet, és el mateix centre qui ha fet la recerca de la persona, però no han rebut cap resposta per part de SAMU.

A l'escola de Fonollosa, al Bages, també els han reduït les hores de vetllador que necessita un nen de cinc anys que és autista. No parla absolutament gens i necessita un vetllador les 24 hores del dia. La seva família ha apostat per portar-lo a l'escola ordinària perquè hi té tot el dret i perquè estar amb d'altres infants el beneficia. Però no només a ell, també a la resta d'infants de l'escola perquè així s'eduquen en la diversitat.

L'any passat, tenia vetlladora les 21 hores que estava al centre, però ara el Departament li ha reduït a 15. I la situació encara és més greu perquè encara no s'ha contractat la persona que ha de fer de vetlladora. És la mare de l'Axel qui l'acompanya durant totes les hores que està al centre. "És molt injust. Et sents molt sol. La societat parla d'inclusió, però no és real perquè vols el que vol qualsevol pare: que el teu fill comenci l'escola acompanyat. Si les escoles són inclusives, el meu fill hauria de tenir un vetllador des del dia 1", lamenta la Marta, la seva mare.

No entén per què el seu fill no té les mateixes hores que l'any passat. "Ell continua sent la mateixa persona, no ha canviat res", subratlla. També denuncia que algú del Departament ha pres aquesta decisió sense tenir en compte les necessitats del seu fill: "A mi ningú m'ha preguntat per l'Axel. Qui és la persona que decideix que ara ell només tindrà 15 hores de vetllador? Qui es veu amb el dret de fer això sense saber res d'ell", denuncia.

Marc Buxaderas (Aguilar de Segarra, 1999) és actor i monologuista bagenc amb discapacitat física. Denuncia que l'any 2011, quan ell estudiava, "ja passava el mateix" però creu que ara és més greu perquè des del 2017 hi ha el Decret d'Educació Inclusiva. Recorda que unes setmanes abans de començar el curs "aixecava el telèfon amb por de saber quantes hores m'haurien retallat de vetllador perquè ja no entrava als meus càlculs que me les haguessin mantingut". Buxaderas es mostra molt crític amb aquestes situacions i diu que fan que "els talents diversos que tenen les persones amb discapacitat no es puguin explotar". "Estan retallant i jugant amb els nostres futurs", denuncia.


Les escoles concertades, tot i que la gestió de les hores de vetlladors és diferent, també critiquen la situació en què es troben. Des del CCOO expliquen que, en aquest cas, les hores de vetllador també les paga el Departament d'Educació, però són les mateixes escoles les que busquen el vetllador i el contracten directament. De manera que no tenen el servei adjudicat a cap empresa concreta. A més, es dona la circumstància que les escoles públiques al llarg del curs poden revisar les hores dels vetlladors i augmentar-les, mentre que en l'escola concertada això no és possible.

A l'Espill de Manresa tenen una aula SIEI, de Suport Intensiu a l'Escolarització Inclusiva. En total, aquí hi ha sis alumnes reconeguts, però fora d'aquesta aula hi ha d'altres alumnes amb necessitats especials, que encara no han estat diagnosticats o bé no compleixen els requisits per poder accedir a l'aula. En aquest cas, el centre disposa d'unes hores de vetllador/a i aquest any els han adjudicat 15 hores a la setmana. Un temps "insuficient" per poder acompanyar els alumnes amb condicions. "Hem de fer mans i mànigues per atendre tothom. Tens la sensació que no pots fer-ho com caldria i que et passes el dia apagant focs", assegura la mestra de l'aula SIEI, Gemma Serra.

Des de l'Espill asseguren que cada cop hi ha més alumnes amb necessitats especials que requereixen d'un acompanyament. A més, lamenten que sovint el diagnòstic no és prou ràpid i, per tant, passa molt temps fins que un alumne pot disposar de les hores de vetllador que li caldrien, si és que mai les arriba a tenir. Per Serra, el concepte d'escola inclusiva "no és real" amb les condicions actuals. A més, això repercuteix directament en tots els alumnes, no tan sols en els que tenen necessitats especials.

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Vitolda Klein
per Irene Ramentol
Un recull d'experiments i propostes educatives que us encantaran
Imatge il·lustrativa
Lo Closcamoll Festival
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de botigues de llibres que us encantaran
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat