Spikeball

Com han de ser les activitats d'estiu perquè reforcin l'aprenentatge dels teus fills/es?

Han de combinar sessions instructives amb activitats de lleure, i han d'estar impartides per professionals qualificats

9 d'abril de 2021 a les 10:00h
Spikeball
per Criar.cat
Amb la fi de curs arrenca un llarg període de vacances per a les criatures que no sempre és fàcil de conciliar amb el ritme laboral dels adults. Les famílies busquem tot tipus de recursos per poder entretenir els infants. Família, casals, escoles d'estiu...

Algunes aprofiten aquest període per reforçar aspectes d'aprenentatge del curs, però són realment útils aquest tipus de programes d'estiu? 


Segons un ampli estudi de la Fundació Bofill i l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques, efectivament tenen impactes positius en l'aprenentatge de l'alumnat. Calculen que l'equivalent a un guany de dos mesos sobre el progrés acadèmic mitjà en un curs escolar. Tot i això, els efectes són variables i  depèn dels objectius que prioritzen, de les característiques de les activitats i del perfil de l'alumnat.

Són especialment efectius a l'hora de millorar les competències lingüístiques (sobretot en lectura) i les habilitats matemàtiques, especialment a la primària. En canvi, tenen dificultats per millorar les actituds i pràctiques de risc, la motivació cap als estudis o el nivell de graduació a la secundària.


Són eines també per reduir la desigualtat educativa, ja que segons l'estudi els seus beneficis s’observen principalment en l'alumnat amb mancances acadèmiques i sovint també socials. No hi ha evidències concloents del cost-benefici però alguns estudis apunten a que és equivalent a reduir la ràtio d’alumnes durant el curs ordinari en 2-3 alumnes.

Com han de ser perquè siguin realment efectius? 


Per tal que el programa d'estiu millori les competències dels infants, ha d'estar ben estructurat i connectat amb els continguts del currículum del curs. Això no vol dir que les activitats d'estiu hagin de ser iguals al que es fa a l'escola o a l'institut.

Per ser realment efectives han de combinar sessions instructives amb activitats de lleure i recreatives. Això les fa més atractives i estimulants per a l'alumnat i aconsegueix atraure i retenir l'alumnat més vulnerable, el que més s'en beneficia. 

Els programes que funcionen millor són els que imparteix professorat qualificat. Molt millor encara si té experiència en la matèria que es treballa i en el nivell que té l'alumnat. Això sí, és important que rebin formació i assessorament específic.

 Per millorar l'efectivitat del programa, cal que s'incloguin sessions de mentoria i tutorització individual en les activitats. Especialment en aquells programes que busquen produir canvis actitudinals i d'hàbits.  

Els grups han de ser reduïts, de no més de 15 alumnes. El millor és que els portin professionals qualificats amb el suport d'ajudants o assistents de diferents perfils.

És bo que hi participin les entitats, recursos, servei i equipament de l'entorn, tant per dissenyar i participar en el propi programa com per difondre'l i captar participants. 

Impliquen a les famílies en les activitats, per tal de millorar l'acompanyament educatiu i personal que fan dels seus fills/es. 

Els programes d'estiu que més han demostrat millorar els aprenentatges duren unes 5 setmanes, 5 dies per setmana i programen activitats instructives al voltant de la meitat del temps disponible. Cal que la durada, freqüència i extensió en el calendari de les activitats d'estiu estiguin fixats de manera que permetin acomplir amb els processos i continguts però també que tinguin en compte que no baixi l'interès de l'alumnat. 

Tenen capacitat d'atraure i retenir alumnes acadèmicament i socialment vulnerables. Una condició bàsica és garantir-ne la gratuïtat

T'ha agradat aquest contingut?
 

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Coneix les etapes maduratives de l'infant des del naixement fins a l'adolescència
Imatge il·lustrativa
Martí Artalejo
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Vitolda Klein
per Irene Ramentol
Un recull d'experiments i propostes educatives que us encantaran
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de botigues de llibres que us encantaran
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat