Kelli Tungay

Guia: Les claus del nou curs escolar

Serà més normal que l'anterior? Es retirarà la mascareta en algun moment? Quins grans reptes educatius hi ha? Quan arribarà la gratuïtat de l'etapa 0-3?

per Criar.cat
Kelli Tungay

A pocs dies de tornar a les aules, les circumstàncies de la pandèmia plantegen moltes incerteses sobre com transcorrerà el nou curs escolar. L'últim es va aconseguir superar, i amb èxit, malgrat les onades successives de contagis, però la vacuna està encara poc estesa entre l'alumnat i preocupa que el virus pugui irrompre en la comunitat educativa ara que s'han tornat a relaxar les mesures d'interacció social.

En aquest sentit, el Departament d'Educació ha optat per mantenir el gruix de les mesures, almenys per a l'arrencada, tot i que també n'ha aixecat algunes. Les més feixugues, la de la mascareta a les aules i els grups bombolla, es mantenen malgrat la pressió d'alguns col·lectius de famílies. Sí que s'ha relaxat el contacte entre grups als patis, deixant enrere la separació d'espais que es va fer el curs passat.


Serà un curs més normal que l'anterior? Com està afectant la pandèmia al rendiment i al benestar de l'alumnat? Està previst retirar la mascareta de les aules un cop s'arribi a un percentatge significatiu de l'alumnat vacunat? Quin percentatge de la comunitat educativa està immunitzada? Es planteja fer obligatòria la vacuna entre el professorat? Quins són els grans reptes educatius per aquest curs? Com es vol combatre la segregació escolar? Com avança la transformació educativa a les escoles de Catalunya? I la gratuïtat de l'etapa 0-3, quan arribarà?

Tot plegat hem tingut l'oportunitat de preguntar-li a la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, del Departament d'Educació de la Generalitat




  1. Com ha impactat la pandèmia a les escoles?
  2. Mascareta a les aules: fins quan?
  3. Vacuna entre el professorat: quin percentatge hi ha?
  4. Adaptació respectuosa: està garantida?
  5. Conciliació: alguna mesura a la vista?
  6. Gratuïtat 0-3: quan arribarà?
  7. Quins són els grans reptes del nou curs?

Com ha impactat la pandèmia a les escoles?

La pandèmia va agafar a tota la societat desconcertada, i el món educatiu es va haver d'adaptar ràpidament com ho ha hagut de fer la resta. A nivell educatiu es va mirar per tots els mitjans de mantenir el contacte amb l'alumnat, repartint ordinadors, etc… Què ha generat? Mirant el sistema educatiu actual, en general veiem que hi ha circumstàncies que podem controlar i d'altres en què necessitem suport d'altres departaments, com Benestar Social.

Al setembre de l'any passat sí que vam detectar situacions molt desiguals. Alumnat que havia perdut familiars propers, que els pares eren sanitaris, famílies que vivien en habitatges en condicions no òptimes, i vam haver de fer tota la part d'acollida emocional. Desigualtats en l'afectació de la pandèmia en l'alumnat. 

Com iniciem aquest curs enguany? Amb més professionals d'EAP (acompanyament psicopedagògic), 101 professionals més. Perquè hem detectat alumnes que no eren vulnerables ara sí que ho són. Què necessitem? Necessitem tenir dades. Salut té dades, perquè les persones van al metge i ho expliquen, i nosaltres només tenim percepcions de mestres, que detecten alumnat més trist, per exemple.

Ara estem treballant amb Salut en una enquesta que ens doni indicadors de què està passant a les aules. Què els passa als joves, què ens ha de preocupar. Aquestes enquestes es feien periòdicament per tenir dades de salut mental. Aquestes que es feien, les adaptarem per tenir dades que ens serveixin en el context actual. Si un alumne té un mal estat emocional no es podrà implicar en l'aprenentatge, i necessitem detectar-los. 



Mascareta a les aules: fins quan? 

És un tema sanitari, ens encantaria poder dir que la traurem perquè a niell educatiu i organitzatiu no ajuda, sobretot als nens d'infantil que estan endinsant-se en la lectoescriptura. Però hem de fer cas a les indicacions del Departament de Salut.

Vam acabar el curs passat pensant que, tal com estava la pandèmia, tornaríem sense mascareta. Però a l'estiu han canviat les circumstàncies, amb l'aparició de la variant Delta, molt més contagiosa en infants, i això ens ha fer replantejar l'inici de curs. De seguida que ens diguin que podem fer-ho, indicarem que es treguin les mascaretes en grups estables.



Vacuna entre el professorat: quin percentatge hi ha?

Actualment hi ha un 90% del professorat vacunat. Però no podem dir quins professors ho estan i quins no. És un tema de protecció de dades. El centre que sí que ho sabrà, per una qüestió de traçabilitat. Hem volgut ser reconeguts com a servei essencial com ho són els sanitaris, i per tant la responsabilitat de vacunar-se hi és, però les famílies no ho poden saber.



Adaptació respectuosa: està garantida amb la Covid? 

Les famílies són el puntal de l'educació. Confien el seu tresor més preuat en un centre educatiu. A infantil de 0 a 3 i de 3 a 6, la indicació del Departament és que les famílies puguin entrar a l'escola. A partir d'aquí, cada centre té la seva casuística.

Però les famílies han de poder entrar amb uns paràmetres de seguretat: mascareta, ventilació, neteja de mans. Perquè l'adaptació és de l'alumne/a, però també del centre i de les famílies. I és important als tres anys, però també a I4 i I5. L'any passat no en van poder fer. Ara cal prioritzar-la.



Conciliació: alguna mesura a la vista?

L'escola té també una funció social, a banda de l'educativa: és un facilitador per a les famílies i un espai de socialització. En som conscients. D'aquí a prendre una decisió com a Departament com la compactació horària... Aquesta mesura, en general, no és una mesura equitativa, sabem que hi ha molts alumnes que les seves famílies no els podrien atendre a les 2 del migdia i així ho han reflectit estudis, com el de la Fundació Bofill. La solució potser passaria poder-ho personalitzar. 

També passa que els perfils o necessitats de les famílies d'un centre van canviant, perquè les circumstàncies i les famílies canvien. Evolutivament, per un nen, que estigui 9 hores en un lloc no és beneficiós. Ha de tenir una part lectiva i una de no lectiva. L'escola fa la funció que ha de fer, i altres agents, com les famílies, les extraescolars, també.



 Gratuïtat 0-3: quan arribarà?

És un objectiu de legislatura, es farà progressivament, primer es farà amb l'Infantil 2 anys, després l'1 any i finalment lactants.



Quins són els grans reptes del nou curs?

 El repte 0 és "Escoles obertes, escoles segures".
La implantació de la part digital, que vam iniciar a marxes forçades amb la pandèmia.
Que sapiguem aprofitar i traduir en resposta tot el que hem après amb la pandèmia. Ara arribaran equips, la digitalització dels edificis (wifi), formació de professorat i famílies... 
Treballar l'acompanyament emocional: formació, acompanyament i equips. 



ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Daria Shevtsova
Alba Carreres
Una activitat per abans d'anar a dormir que genera vincles i ajuda a pensar
Imatge il·lustrativa
Paola Roig
Ens en parla la psicòloga perinatal Paola Roig
Imatge il·lustrativa
Mathilde Langevi
Paola Roig
Et passa? Ens en parla la psicòloga perinatal Paola Roig
Imatge il·lustrativa
Garret Jackson
Fes-li un petó a la tieta, va, vinga!
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres