Claus per eliminar els micromasclismes a l'aula

Parlem amb Tere Mollá, comunicadora i formadora en temes d'igualtat, per saber com erradicar-los

per Tere Mollà / Alba Carreres
Hi són encara que de vegades costin de veure. Els micromasclismes, aquells masclismes normalitzats socialment, són presents també a l'escola. Fomenten la desigualtat entre nens i nenes i contribueixen a la dominació i violència cap a les dones. 

En aquest recull conjunt amb la comunicadora i formadora en termes de perspectiva de gènere Tere Mollà, visibilitzem els micromasclismes quotidians més comuns que es duen a terme a dintre l'aula. Quins solen ser? 


Qüestionar les veus de les nenes quan són agredides per companys, amb l'excusa que són criatures i han de jugar

Reproduir els rols de força dels nens quan s'han de moure mobles i de les nenes en l'ajuda, netejar taules o recollir material


Uniformes escolars amb faldilles, pantalons més curs per a fer esport per a les nenes, o bates amb un disseny més estret de la cintura a les nenes 

Més pressió als nens a les classes d'educació física i burletes a les nenes i als nens que no compleixen certes expectatives del personal docent d'aquesta especialitat.

Llenguatge emprat per comunicar-se amb l'alumnat depenent de si es tracta d'un alumne o una alumna (per exemple dirigir-se a una nena com "princesa" o a un nen com "campió")

Llenguatge emprat amb les mares o pares depenent de si es tracta d'un alumne o una alumna

 Quan des de l'escola es dirigeixen a la mare (en particular) per parlar de l'esmorzar, roba de recanvi o extraescolars

Manca de referents femenins: la falta de noms de dones als llibres de text lastra l'aprenentatge de referents femenins per a les nenes

Currículum ocult: fa referència a un tipus d'aprenentatge que es fa en l'àmbit escolar que reprodueix condicions de dominació d'una societat patriarcal. Per exemple en un llibre de text assenyalar rols diferenciats d'homes i dones en la distribució de funcions professionals: el metge, el bomber, l'advocat...

Contes i llibres plagats d'estereotips i rols de gènere: des de contes tradicionals a llibres de text o lectures de la biblioteca

Deures i continguts amb biaix de gènere: per exemple fitxes que reprodueixen certs estereotips (presentar a les nenes sempre amb faldilla, dues cuetes i de color rosa), o els dies de pluja posar-los sèries sexistes

Cedir torns de paraula de manera desigual o segons la matèria segons si és un nen o una nena. Sovint es fa de manera inconscient. O bé permetre interrupcions en funció de qui parli

Treballar cançons totalment masclistes a l'aula: el gall i la gallina, les nenes maques, el senyor Ramon



Promoure festes on hi hagi des de músiques amb lletres masclistes o balls sexualitzats, disfresses o vestuari masclista o sexualitzat

Espais al pati o aula distribuïts de manera desigual



Què cal fer per combatre aquests micromasclismes que hi ha a dintre l'aula? 

Per tal de fer un pla d'igualtat s'ha de fer un procés de diagnòstic del centre. En quin punt es troba el centre i què cal modificar

Revisar les pautes socialitzadores: cal deconstruir-se per ensenyar i en el cas del professorat és clau perquè és la persona referent d'aquestes criatures

La formació és clau perquè el professorat pugui reconèixer i actuar davant de conductes masclistes


 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Gala Espín
Paola Roig
La psicòloga Paola Roig ens parla de l'exigència que carreguem les mares i els pares en la criança
Imatge il·lustrativa
Bia Octavia
Les expertes de LactApp contesten en una marató de 12 hores en directe dubtes de lactància
Imatge il·lustrativa
Ben White
Aïda Roig Çelik
Si sents que el teu fill o filla no et fa ni cas, aquest article t'interessa
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres