Com serà el demà de les nostres criatures?
Quins valors i aptituds han de tenir perquè siguin felices i contribueixin a crear un futur millor? Com les podem educar de cara a allò que vindrà?
Aquestes són algunes de les preguntes que sovint ens fem les famílies i que
l'Alfons Cornella, fundador de
Institute of Next té ben clares. Durant anys ha estudiat i analitzat processos de transformació i innovació i en el context de la Kid's Innovation Day va explicar-nos quines eren aquestes
aptituds i aprenentatges que les criatures necessitarien pel seu futur.
Partint de la base que moltes tasques de treball les faran robots, i faran moltes d'aquestes tasques millor que les persones,
les persones haurem d'aportar allò que ens diferencia dels robots: la nostra humanitat. És per això que aquestes seran algunes de les aptituds i valors que necessitaran les nostres criatures en un futur:
La curiositat: Segons explica Cornella, és important que els infants tinguin el desig de conèixer, de trobar respostes i solucions. Ser curiós és ser creatiu i segons explica és necessari per estar bé. "La curiositat és el secret d'una vida feliç", ens diu.
Les preguntes: Pel futur és fonamental que ens fem preguntes. L'expert assegura que les persones amb la ment oberta té una visió del món diferent i es fixa en altres coses. Si Newton no s'hagués preguntat per què una poma queia a terra, no haguera desenvolupat la teoria de la gravetat.
La imaginació: Cercar solucions creatives a problemes, imaginar-se possibles solucions manipulant informació generada intrínsecament.
La creativitat: Alfons Cornella s'atreveix fins i tot a dir que
és més rellevant que el coeficient intel·lectual. És la curiositat aplicada, l'educació basada en el fer, i per això creu que cal una formació dual: aprendre des de fer.
En aquest sentit ens parla de
BrightWorks, una escola de San Francisco en la que les criatures quan hi entren
han de fabricar-se fins i tot la seva cadira. Des de la seva experiència veuen que fer quatre potes enlloc d'una sola és un gran invent i d'aquesta manera integren l'aprenentatge.
La memòria: Tot plegat no funciona sense la memòria. Cal tenir dipòsit de coses que ja saps per generar-ne de noves.
L'empatia: "Si no estàs en un col·lectiu no existeixes", diu Alfons Cornella. Explica que cal tenir espais per la comunitat i construir per aquesta col·lectivitat.
La felicitat: Segons ens explica la felicitat és el flux que existeix just al mig dels reptes i les capacitats.
Si els reptes són majors a les capacitats es genera ansietat, si aquests reptes són menors a les teves capacitats es genera avorriment. Cada dia cal créixer en aquestes dues dimensions per generar equilibri.
El propòsit: Cal que cadascú trobi aquest propòsit, empoderar nens i nenes i ajudar a descobrir aquest talent i el propòsit.