Joseph Gonzalez

Com acompanyar la frustració

"La frustració és un estat, no un punt i final", recorda la psicòloga Elisenda Pascual

20 de maig de 2022 a les 06:42h
Joseph Gonzalez
per Alba Carreres / Elisenda Pascual
Aprendre a surfejar la frustració de manera sana és una habilitat que es forja durant la infància i sempre en companyia. 

Segons ens explica la psicòloga Elisenda Pascual Martí, frustrar-se és difícil, dur i ens qüestiona la nostra vàlua personal. "Si ens acompanyen des de l'inici entenem que aquesta emoció tan desagradable no ens fa menys estimable. Si ens deixen soles, ho podem malinterpretar com que no en som mereixedors/es", explica.


Es produeix quan els infants s'adonen que existeix una distància entre allò que desitgen i ells o elles mateixes. Pot tractar-se d'un objecte, un desig, una activitat, pot ser temporal d'habilitats evolutives o d'imaginació.

Ensenyar-los a gestionar aquesta frustració és una gran oportunitat. Saber que hi ha situacions que no es poden satisfer i que ens afecten és bo. Sense que per això deixem d'intentar-ho, somniar-ho o a vegades haguem d'aprendre a deixar-ho anar. 


La frustració els acompanyarà tota la seva vida. "Quan els acompanyem en aquests moments de tanta emoció forta aprendran a respectar-se en allò que viuen. Créixer amb la vivència de frustrar-se és sa. Tenir maneres de canalitzar-la i saber-se igual de digna al viure-ho és font de salut mental i emocional", assegura.

Què faig quan el meu infant es frustra?

Comprèn que és el seu estat emocional, no el teu. 
Sigues espectador/a
Pot ser no entenguis els "per què", no es necessari pensar el mateix per respectar-ho
No minimitzis els seus motius
Fer menys i més ser. La teva presència és suficient
Tu ets qui sostè i el contenidor dels seus malestars. Cal ser fort/a
Si es frustra al teu costat aprendrà que no és una emoció amenaçant
Cada etapa del desenvolupament comporta frustracions diferents



 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Martí Albesa
per Lluís Girona
El Govern accedeix a la proposta del Consell d'Educació de Catalunya que demanava tenir cinc dies laborables per preparar el retorn a les aules
Imatge il·lustrativa
Guillaume de Germain
per Alba Castellvi Miquel/Irene Ramentol
Claus perquè els infants es posin reptes, amb una mirada inclusiva
Imatge il·lustrativa
Ksenia Makagonov
Hi ha aprenentatges que superen els riscs des del punt de vista neurocientífic
Imatge il·lustrativa
Departament d'Educació
per Irene Ramentol
Propostes pedagògiques per Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat