iStock Tansirimas

Per què no s'ha acabat de desplegar el decret d'inclusió a les escoles un any després?

Les AFA de Catalunya reclamen posar-lo en marxa i deixar de vulnerar els drets dels infants

20 d'octubre de 2022 a les 08:00h
iStock Tansirimas
per Criar.cat
A Catalunya hi ha 39.596 alumnes d'educació especial NESE, dels quals 6.153 es troben en centres d'educació especial i 33.443 en centres ordinaris, segons les darreres dades facilitades pel Departament d'Educació.

Actualment es destinen a l'educació inclusiva uns 500.00 milions d'euros l'any, una despesa que ha augmentat des de la publicació del decret, com també ha crescut i de manera exponencial en nombre d'alumnat amb aquestes necessitats.


Mentre el Departament d'Educació assegura que s'estan prenent mesures per tal de desplegar en la seva totalitat el Decret d'Inclusió, des de l'AFFAC, l'agrupació d'AFA de Catalunya posen en evidència la manca del desplegament del decret i el titllen d'estètic per la falta de concreció dels recursos. 

 "El 20 d'octubre del 2022 fa un any de la no implantació del decret d'inclusió, un fet que suposa una vulneració dels drets dels infants. En concret d'aquells més vulnerables, d'auells qui tenen una necessitat educativa especial", asseguren des de les AFFAC, l'agrupació d'AFA de Catalunya.


Què és el decret d'inclusió? És un document aprovat l'any 2017 que recollia la normativa europea en el marc d'un sistema inclusiu. En aquest sentit recollia el conjunt de mesures i suports necessaris per afavorir el desenvolupament personal i social i així garantir el principi d'inclusió i l'èxit educatiu en condicions d'equitat i igualtat d'oportunitats de l'alumnat de l'escola catalana. 

En quin punt es troba el decret d'inclusió? El Departament d'Educació vol donar impuls al desplegament del decret i s'ha dut a terme una taula de participació per fer avançar la mirada de la inclusió en tot el sistema educatiu. El departament mateix reconeix que encara queda recorregut per fer i que a finals d'any hi haurà resultats d'una avaluació externa sobre el desplegament del decret. 


Què es vol fer des del Departament? En primer lloc reconèixer els exemples de centres educatius que fan una gran tasca d'inclusió. Segons expliquen els recursos són del tot necessari però creuen que cal també donar a conèixer els recursos disponibles actualment i trobar espais de diàleg i de millora per saber les necessitats reals. 

També expliquen que treballen de manera coordinada amb diferents actors de la comunitat educativa per seguir avançant per la inclusió educativa amb els ensenyaments post obligatoris, l'educació 0-3 i el lleure educatiu, i recorden que el pressupost pel que fa al nombre d'hores de monitoratge de suport és limitat. "Aquest curs s'han donat les mateixes hores de monitoratge que el curs passat però, en alguns casos s'ha produït una disminució relativa de les hores assignades per la incorporació de nou alumnat o detecció de noves necessitats", asseguren. I segons expliquen a la segona quinzena d'octubre entrarà en vigor el nou contracte de monitoratge que permetrà augmentar el 15% de les hores (d'unes 47 mil a 54.000). 

Què s'ha fet des de l'AFFAC? Recollir les problemàtiques amb les que s'han trobat les escoles de Catalunya a través de les seves AFA, fer dinàmiques de treball arreu del territori per copsar les diferents realitats, creuar la informació amb la normativa vigent i estudiar les vulneracions dels drets dels infants i veure possibles solucions. 

Amb aquesta campanya de sensibilització i de denúncia es vol posar sobre la taula la discriminació i desigualtats d'oportunitats que pateixen certts alumnes amb necessitats especials. 

Quins són els principals problemes que s'han denunciat?

La falta de detecció precoç d'aquestes necessitats especials
La manca d'informació i acompanyament que reben les famílies i també la Falta de recursos: moltes d'aquestes famílies han de pagar molts diners per poder tractar els infants perquè la saturació dels recursos públics fa que sigui totalment insuficient
Falta de cultura inclusiva en la comunitat educativa
Manca de creació de la Comissió d'Atenció a la Diversitat en algunes escoles
Manca de coordinació entre l'EAP i els professionals de l'atenció educativa especial i famílies
Llargues esperes per l'avaluació
Falta de mesura, recursos i suport als infants
Manca de renovació i previsió dels plans Individualitzats de l'alumnat
Manca de reconeixement de NESE derivades de violència masclista
Falta de suport a tota mena de diversitats, també a les d'alt funcionament
Falta de poder entrar als centres personal necessari (infermeria en cas d'infants amb diabetis, fisioteràpia, logopèdia...). 

ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
fotograma de Sirocco i el Regne dels Vents
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Allan Mas
Els infants i adolescents que fan activitat física a la tarda cal que facin un berenar lleuger i amb hidrats de carboni d'absorció lenta
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Coneix les etapes maduratives de l'infant des del naixement fins a l'adolescència
Imatge il·lustrativa
Vitolda Klein
per Irene Ramentol
Un recull d'experiments i propostes educatives que us encantaran
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat