Mocs i llars d'infants: un binomi inseparable?

La fisioterapeuta Maria Vendrell Massana, especialitzada en fisioteràpia respiratòria infantil, ens explica quines són les principals complicacions respiratòries els primers anys de vida d'una criatura

23 de novembre de 2020 a les 06:26h
per Criar.cat
Pot ser que sovint haguem sentit que a les escoletes les criatures es constipen, que durant el primer any agafen de tot, i que es passen més temps a casa que no pas a la llar d'infants. És real això? Quin fonament científic té?

Segons ens explica la Maria Vendrell Massana, fisioterapeuta pediàtrica especialitzada en fisioteràpia respiratòria infantil, el sistema immunitari triga uns anys a desenvolupar-se completament. 


"Als inicis de la gestació rebem anticossos a través de la placenta materna, i després continua amb la llet materna. No obstant en el transcurs del primer any de vida aquesta protecció disminueix lentament per donar pas al desenvolupament del sistema immunitari propi", ens explica l'experta.

Durant la primera infància aquest sistema immunitari és immadur i la immunitat s'anirà adquirint de manera més o menys ràpida quan hi hagi contacte amb les infeccions, que el faran més fort i resistent.


"És en aquesta edat on en general s'inicia l'educació col·lectiva, és a dir, les llars d'infants. Això suposa una exposició precoç i intensa a gèrmens, bacteris i virus, quan el seu sistema és immadur", ens assegura la Maria. "Aquest fet també passa amb criatures de famílies nombroses", ens diu.

Segons ens explica les criatures que comencen més tard la seva escolarització hauran de madurar el seu sistema immunitari en el moment de posar-se en contacte amb nombrosos virus, bacteris i germens sobre els quals no tenen anticossos. "Ningú se'n salva", explica.


Estudis científics sobre l'assistència a la llar d'infants i el risc de patir malalties respiratòries avalen la teoría que fins mínim l'any les criatures que assisteixen a escoletes o bressol tenen més risc de patir aquestes malalties que no pas les que no hi van. Hi ha estudis que fins i tot asseguren que això succeeix fins als dos anys.

En concret es destaquen les següents dades: 

Assistir a la llar augmenta el risc de patir una infecció respiratòria de vies altes entre un 30% i un 60% (otitis, laringitis, faringitis, constipat comú...). 

Incrementa un 57% el risc de patir bronquitis i un 131% el risc de patir pneumònia. El risc de patir pneumònia passa d'un risc relatiu (paràmetre estadístic) de 2,31 a 2,81 en l'assistència a llars d'infants.

Augmenta la mitjana de visites a urgències d'un risc relatiu 1 a un risc relatiu 2,3 amb l'assistència a llars d'infants.

Els cicles de medicació passen d'un risc relatiu 1,7 a un risc relatiu 3,4 amb l'assistència a les llars d'infants. 



Què és el risc relatiu?

És un paràmetre d'estimació estadística de l'aparició d'un esdeveniment (o en aquest cas de desenvolupar una malaltia). 

Què representen totes aquestes dades?

"Les dades són una mica catastròfiques"; ens diu la Maria. "Però cal remarcar que com més malalties benignes pateixi un/a nen/a més anticossos acumularà i en general, quan començarà l'edat escolar estarà pràcticament immunitzat davant la majoria de patògens.

Com poden minimitzar les llars d'infants aquests riscos?

"L'única manera de pal·liar-ho lleugerament és ventilant els espais compartits, tenir una bona higiene de mans, oferir una bona dieta i activitat física", assegura l'especialista. 

Segueix la Maria Vendrell Massana a les xarxes @fisioterapia.petita
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Martí Albesa
per Lluís Girona
El Govern accedeix a la proposta del Consell d'Educació de Catalunya que demanava tenir cinc dies laborables per preparar el retorn a les aules
Imatge il·lustrativa
Guillaume de Germain
per Alba Castellvi Miquel/Irene Ramentol
Claus perquè els infants es posin reptes, amb una mirada inclusiva
Imatge il·lustrativa
Ksenia Makagonov
Hi ha aprenentatges que superen els riscs des del punt de vista neurocientífic
Imatge il·lustrativa
Departament d'Educació
per Irene Ramentol
Propostes pedagògiques per Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat