Jordi Soler , escola Lacustària

El projecte de medi ambient que s'hauria de fer a totes les escoles

En Jordi Soler, pare d'una nena de l'escola Lacustària de Llagostera i juntament amb el professorat de l'escola, ha impulsat el projecte entorn que durant 5 mesos ha realitzat amb canalla d'entre 9 i 10 anys. Ens ho explica a Criar.cat

29 de juny de 2023 a les 07:30h
Jordi Soler , escola Lacustària
En Jordi Soler és aficionat a la natura i pare d'una de les nenes de la classe de quart de l'escola Lacustària de Llagostera on s'ha impulsat el "projecte entorn", un projecte sorgit de la necessitat de conèixer, reconèixer i explorar els animals de l'entorn natural més proper, per tal de respectar-los. 

Un dia, parlant amb el Marc Juanola, el professor de la seva filla, va comentar-li que és una llàstima que la canalla sàpiga què és un coala però, en canvi no coneguin els animals que hi ha al seu entorn i això fa que no puguem cuidar el seu hàbitat, ens el carreguem i aquests animals acabin desapareixent.


"La gent té molt poca cultura de l'entorn. Vivim en un món amb molta etiqueta de sostenible però cultura 0 amb el medi natural autèntic. La canalla és el futur i és important que conegui el seu entorn natural més proper. Tothom té un bosquet al costat de l'escola, un parc, un camp. Sabem què hi passa a la nit?" Explica en Jordi.

"Primer vam començar amb l'hort de l'escola", ens explica el professor Marc Juanola. "Més tard, amb l'ajuda del Josep Barba, un altre pare que és biòleg i també cocreador del projecte, vam pensar: i si obrim la mirada i explorem l'entorn més proper al centre?"


Amb aquesta idea el professorat del centre, juntament amb persones expertes en el medi natural de la zona, van organitzar una descoberta que els infants mai oblidaran. "Vam comprar dues càmeres de foto prime, que s'activen amb el moviment. Valen només 40 euros. Les vam posar al bosc amb un dels grups. Mentre hi anàvem ens fixàvem en els forats dels arbres, els forats i les caques que hi havia a la natura", ens relata.

Els resultats van ser increïbles: els infants anaven al medi natural fora d'hores lectives a dibuixar, a observar els animals que havien treballat a classe. Respectant l'entorn, no manipulant-lo, descobrint i observant. Durant 10 dies hi van passar tot de coses sorprenents. La segona part del grup va anar a recollir les càmeres.

 

Mentrestant cadascú treballava un animal entre les 60-70 espècies que hi ha a l'entorn proper de Llagostera. La canalla havia de buscar informació sobre cada un d'aquests animals per tal de treballar-lo amb profunditat. "Cada infant va el·laborar una o dues fitxes tècniques, com si fos una carta Pokemon, amb les peculiaritats de cada animal, van dibuixar-lo  i pintar-lo amb aquarel·la i fins i tot vam editar un vídeo amb l'animal. Es van motivar tant que vam trobar més de 150 espècies autòctones", ens explica el Marc. 

Amb aquest material van fer una activitat al gimnàs de l'escola: "Vam deixar les cartes a terra i amb guixos vam organitzar una xarxa tròfica per saber la interacció d'aquests animals entre ells", explica el professor. Van descobrir que hi havia animals que no tenien depredadors o bé perquè s'han matat o s'ha destruït el seu hàbitat.
 
Amb tot aquest material s'ha organitzat una exposició al centre del poble de Llagostera perquè tothom qui vulgui pugui visitar i conèixer els animals del seu entorn més proper treballat per infants d'entre 9 i 10 anys.

"Un dels objectius educatius amb els quals hem treballat és amb el concepte d'arrelament", ens eplica el Marc. "Formem part d'un lloc i l'hem de conèixer. També amb el fet de sortir de casa, viure la natura i l'impacte que té la nostra feina en l'entorn i també en ells mateixos. Els pares em deien: estan bojos!!! Volien fer fotografies d'absolutament tot el que hi havia al seu entorn i compartir-ho amb el grup classe. Ha estat un aprenentatge molt significatiu i natural. Tot tenia un per què", assegura el professor. 

Durant l'activitat van poder veure teixons, gorges blancs, guilles, tritons, eriçons... animals que tenien a tocar de casa però que mai s'havien parat a observar.

"Seria genial que aquest projecte arribés a altres escoles. Segur que a cada zona hi ha associacions properes, persones de referència. És un aprenentatge constant, un descobriment mutu que motiva molt a la canalla, i el més fascinant de tot és descobrir-ho junts", ens explica en Jordi, un dels impulsors del projecte.

 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Coneix les etapes maduratives de l'infant des del naixement fins a l'adolescència
Imatge il·lustrativa
Martí Artalejo
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Vitolda Klein
per Irene Ramentol
Un recull d'experiments i propostes educatives que us encantaran
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de botigues de llibres que us encantaran
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat