Respostes | El test que t'ajudarà a triar escola per al teu fill o filla

T'ajudem a ordenar les teves preferències i a tenir en compte altres criteris per escollir centre educatiu

26 de febrer de 2024 a les 07:00h
per Criar.cat

Has fet el test per ajudar-te a trobar l'escola que més s'adequa a les necessitats del teu fill o filla?

Doncs aquí tens una explicació en base a criteris que hem recollit de professionals per cada una de les opcions que has marcat.

Et recomanem, també, llegir les altres, perquè potser t'inspira a l'hora de tenir en compte altres criteris en la vostra tria:
 

1. Què és el més important per tu a l'hora de triar escola? 


 La proximitat

La proximitat del centre escolar amb la residència habitual és un dels aspectes rellevants a l'hora d'escollir escola, sobretot en grans ciutats o zones perifèriques. Per una banda, que aquest sigui un criteri prioritari ajuda a combatre la segregació escolar que genera grans desequilibris educatius.

I per l'altra, des d'una perspectiva social per a l'infant, mantenir les amistats o les persones amb les qui tens afinitat en un radi proper al domicili habitual és interessant perquè permet mantenir els vincles fora de l'espai escolar.

 El model: públic, concertat o privat

La quota d'una escola no guarda cap relació amb la qualitat de l'ensenyament que s’hi duu a terme però és important tenir conèixer els models de centres que pots trobar al sistema educatiu català: 

- Públics: els costos dels quals l'assumeix al 100% la Generalitat,
- En règim de concert econòmic: les famílies corren amb un % de les despeses, mentre que els organismes públics en subvencionen unes altres.
- Privats: no reben cap ingrés dels organismes públics i, per tant, es financïen exclusivament de les quotes de les famílies dels alumnes escolaritzats).

En tot cas, és adequat preguntar-nos si el projecte educatiu de l’escola ens atrau suficient per assumir una despesa mensual important en la majoria de casos; i en cas que sigui positiu, preguntar-nos si es podrà seguir assumint en el supòsit que la situació familiar canviï. 

També cal tenir present que a part de la quota, l'escolarització comporta una sèrie de despeses implícites (i susceptibles de ser becades, en cas necessari) en tots els casos: material, llibres, sortides, menjadors, xandalls i/o uniformes escolars... 

 El projecte educatiu

El projecte educatiu és el que sustenta l'escola en base a un model pedagògic. Tota escola té un document anomenat Projecte Educatiu de Centre (PEC) que es pot consultar online. Allà hi trobaràs aspectes que tenen a veure amb el centre: principis pedagògics, organització, projecte lingüístic, valors, etc.

En els centres públics, el PEC l'elabora el claustre, a iniciativa del director. En els centres privats concertats, el titular del centre aprova el PEC, escoltat el consell escolar.

Què és important veure-hi reflectit? L'aprenentatge per projectes, centre d'interès, aprenentatge significatiu, etc. Són senyals que l'escola vol situar als i les alumnes al centre del procés educatiu.

Un altre aspecte a tenir en compte és el fet que es consideri rellevant l'educació emocional, un àmbit que temps enrere havia quedat relegat de l'ensenyament però que actualment s'ha posat en valor ja que ha quedat demostrat que el benestar de l'alumnat va molt relacionat amb aspectes com la motivació i, per tant, l'adquisició d'aprenentatge. 

Els serveis (menjador i extraescolars pròpies)

Més enllà de l'horari lectiu, els infants disposen d'altres serveis durant la jornada escolar que és important tenir en compte. Un d'ells és el menjador. Algunes escoles compten amb cuina pròpia dins les instal·lacions i d'altres ho fan per via de càterings. Aquesta distinció és important a l'hora de valorar el servei.

D'altra banda, cal conèixer el compromís que té cada escola amb els hàbits alimentaris. Alguns menús escolars, encara, van lligats a un consum excessiu de sucres o fregits tot i que són supervisats per nutricionistes. 

Un altre factor important i que passa més desapercebut és conèixer el temps destinat a l'activitat alimentària. És comú trobar-se amb escoles que, per dimensions, han de fer diversos torns dins l’espai de menjador i això limita molt la franja horària destinada als àpats. Especialment als cursos d'educació infantil i cicle inicial de primària és interessant saber si disposen d’un temps raonable per a menjar al ritme que requereixen les edats, i establir una relació saludable amb el menjar i la forma de consumir-lo.

Ja sigui per motius de conciliació o per complementar l'activitat escolar, hi ha altres serveis que poden ser interessants de tenir en compte com la possibilitat d'un horari d'acollida o d'activitats extraescolars. Si és el teu cas, convé informar-te de l'oferta del centre per poder veure les possibilitats d'encaixar millor els horaris.

 Atenció adaptada a la diversitat

Conèixer les ràtios, el projecte inclusiu i els recursos que hi ha disponibles és clau si prioritzes una atenció adaptada a la diversitat. Tots els centres educatius a tenir plans específics per a atendre la diversitat, però aquesta concepció teòrica a vegades es queda plasmat en el paper i no es tradueix a la realitat escolar.

Les escoles públiques i bona part de les concertades tenen determinades per llei unes places que guarden per a alumnes amb necessitats educatives especials, però això no implica necessàriament que el plantejament pedagògic del centre estigui també pensat des d’una perspectiva inclusiva.

Cal fixar-nos en els recursos personals amb els que compta el centre per a atendre aquesta diversitat i, sobretot, que l'alumnat que requereix algun tipus de suport, es faci sempre dins de l’aula i el grup corresponent, malgrat el treball individual i adaptat formi també part de l’horari. 


2. Què valores més dels espais d'una escola? 


 Patis amb zones verdes i elements naturals  

Les estones d'esbarjo d'una escola són tan importants com les de l'horari reglat. Convé fixar-nos en la importància que se'l hi dona als espais destinats a l'oci des de diferents perspectives. Que siguin espaiosos, amb zones verdes o elements naturals i que no generin segregació o discriminacions en el joc, són qüestions a tenir molt en compte.

Hi ha moltes escoles, especialment del centre de les ciutats, que tenen una limitació d'espai important per a ubicar-hi el pati. En aquest cas, és igualment interessant saber com plantegen suplir aquesta mancança amb altres elements en la seva oferta d’oci.

 Aules polivalents

És interessant observar si l'escola està dotada d'espais polivalents en coherència amb el valor d'adaptabilitat. Poden ubicar-se en qualsevol espai escolar –passadissos, aules, racons- i poden donar resposta a infinitat de situacions. Des de ser un espai de resolució i mediació de conflictes, a dur-hi a terme dinàmiques grupals, passant per ser espais temàtics emmarcats dins de projectes concrets.

 Materials renovats

Els materials que hi ha al centre diuen molt sobre el projecte i la metodologia educativa. Més que nous, convé que siguin adaptats a les necessitats educatives dels infants. Això vol dir que estiguin a l'abast, que es puguin manipular i siguin polivalents, i que estiguin estratègicament seleccionats per les etapes maduratives de l'alumnat. 


3. Què és el més important per tu a l'hora d'establir vincle amb l'escola?


 Comunicació directa 

Segurament aquest punt és el més important per sentir-te confiat/da i vinculat/da amb el centre educatiu, un valor que traspassa als infants. Informa't sobre els canals de comunicació i els espai d'interacció amb l'equip. Hi ha escoles que disposen de plataformes internes per comunicar-se amb les famílies, n'hi ha que pengen regularment imatges i resums del que treballen a l'aula, etc. 

La comunicació és principal factor de connexió amb l'escola, més enllà de la sincronia en termes de projecte o metodologia. Per això, procura escollir un centre que cuidi aquest aspecte. 

 Comunitat cohesionada

Hi ha centres on les AFA tenen una gran implicació i connexió amb el projecte i l'equip directiu de l'escola. Això clarament beneficia la comunitat educativa que hi ha a l'entorn del centre. I realment és important perquè dona una dimensió molt més completa i enriquidora de l'educació per als infants. 

Pots parlar-ne amb l'AFA i conèixer les activitats que s'organitzen per a les famílies del centre  per tenir una idea del nivell de cohesió que té la comunitat. 

 Ambient escolar

Pot semblar menor, però l'ambient escolar és fonamental perquè és el que dona ritme al dia a dia. Per aquest motiu, conèixer la motivació de l'equip directiu i docent és un gran indicador a tenir en compte a l'hora de fer la tria de l'escola. I és que per més valuós que pugui ser un projecte educatiu sobre el pla teòric, l'important és l'execució que en fan els professionals. I això sí que es transmet a l'alumnat.  

 

Arxivat a:
General
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
fotograma de Sirocco i el Regne dels Vents
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Allan Mas
Els infants i adolescents que fan activitat física a la tarda cal que facin un berenar lleuger i amb hidrats de carboni d'absorció lenta
Imatge il·lustrativa
iStock
per Irene Ramentol
Coneix les etapes maduratives de l'infant des del naixement fins a l'adolescència
Imatge il·lustrativa
Vitolda Klein
per Irene Ramentol
Un recull d'experiments i propostes educatives que us encantaran
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat