Kindel Media

8 característiques d'un llibre que faciliten la lectura a l'infant

No, la comprensió lectora no només depèn de la maduresa i les capacitats diverses de les criatures

29 de maig de 2024 a les 07:00h
Kindel Media
per Susana Peix Cruz

La comprensió lectora no depèn únicament de les criatures i les seves capacitats diverses. Allò que els oferim per a llegir ha de complir amb uns requisits que són essencials per a garantir l'èxit de l'aprenentatge lector.
 

Aquest procés de descodificació del codi lector es desenvolupa al voltant dels sis anys i depèn de diferents factors com ara: l'atenció, la coordinació, la memòria, el desenvolupament del llenguatge o la maduresa lectora, i les característiques de les lectures, són fonamentals per facilitar aquest aprenentatge lector. Sobretot, per donar (o no), un accés a la lectura a tots els infants en igualtat de condicions.
 


Podem oferir lectures que facilitin l'aprenentatge lector? La resposta és sí. Per aconseguir-ho, però, haurem de respectar el ritme de cada infant i triar lectures que incorporin el màxim de característiques que ho garanteixin.

 
Quines són les característiques que faciliten l'accés a la lectura?
 
Tipografia: les tipografies sense remats, anomenades també de pal sec, faciliten la lectura entre d'altres raons perquè mantenen una distància regular entre les lletres. Algunes fins i tot, han estat dissenyades específicament per a infants amb trastorns de l'aprenentatge com ara la dislèxia.


La mida de la lletra: la recomanació de la ONCE, és que la mida de la lletra sigui de un mínim de 12 punts, que equival a 4,23mm. Les lectures adreçades a infants solen presentar-se amb una mida de lletra adequada, sobretot les adreçades als més petits. Cal garantir que aquesta mida es manté sobretot en l’etapa d’aprenentatge lector, a poder ser per sobre d’aquest mínim per facilitar l’accés a infants amb baixa visió.

El contrast de color: és fonamental garantir la visió del text que l’infant ha de llegir. Per a aconseguir-ho, el fons hauria de ser pla i sense la interferència de les il·lustracions. El contrast més adient és el de la lletra negra sobre fons blanc (o de tonalitat molt clara) i el de la lletra blanca sobre fons negre (o de tonalitat molt fosca).

La disposició del text: els texts no justificats, o justificats a una sola banda (prioritàriament a esquerra), faciliten el pas d’una línia a l’altra en el procés lector i el més important! Eviten el tall de paraules al final de la línia. Una casuística que afecta de manera directa i molt negativament en la comprensió lectora.

És recomanable evitar justificacions en caixa (a esquerra i dreta), texts disposats en diferents direccions, el tall de paraules a final de línia o una separació irregular entre les paraules.

La narració: el mode en que està narrada una lectura també és un element essencial per a facilitar la comprensió lectora de la història i essencial durant l’etapa de descodificació del text. Les construccions simples faciliten la lectura. En aquest sentit, cal evitar l’ús d’algunes de les construccions complexes com les frases subordinades, els dobles sentits o les metàfores.


Les il·lustracions: la disposició de les il·lustracions que acompanyen el text, també són un element que pot facilitar la comprensió de la narració. Per a garantir-ho, haurien d’estar col·locades a la mateixa plana del text que descriuen en imatge per tal de reforçar-lo cognitivament.

Hi ha dues característiques més enllà del contingut que també cal tenir presents en la elecció d’un llibre que faciliti la lectura: el tipus de paper i el format del llibre:
 
El paper: el gramatge o gruix del paper també influeixen en la lectura. Un paper d’alt gramatge a banda d’estimular la psicomotricitat fina, facilita el pas de les pàgines i l’acabat del paper també és fonamental. Un acabat mate evita el reflex de la llum a l’incidir sobre el paper de manera que permet una lectura sense interferències.

El format del llibre: els formats dels llibres varien depenent de l’edat a qui van adreçades. En l’etapa d’iniciació a la lectura autònoma, facilita la lectura un format de llibre adequat a la mida de les mans de l’infant que li permeti manipular-ho sense dificultats. L’obertura i disposició de les pàgines en horitzontal i de dreta a esquerra també facilita l’accés.

L'aprenentatge lector suposa un gran esforç per a l'infant i és per aquest motiu que és essencial facilitar aquest procés oferint lectures adequades a cada nivell lector, que continguin el màxim de les característiques esmentades. D'aquesta manera es garantirà un accés en igualtat de condicions a tots els infants tinguin o no tinguin dificultats lectores.

 Susana Peix Cruz, bibliotecària, escriptora i prescriptora de llibres infantils i juvenils. 
Llegir més sobre hàbits lectors, aquí.
 

Amb el suport de


Rep el millor contingut al teu correu

Newsletter

Afegeix el teu email i fes clic a "Continuar".


 

 

Arxivat a:
LlibresGeneral
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Àlex Gómez Ribera
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Txus Garcia
Masies, cases i apartaments ideals per un cap de setmana o les vacances escolars
Imatge il·lustrativa
Daiga Ellaby
per Irene Ramentol
Com fer el trànsit al son respectant les característiques de cada infant
Imatge il·lustrativa
Allan Mas
Els infants i adolescents que fan activitat física a la tarda cal que facin un berenar lleuger i amb hidrats de carboni d'absorció lenta
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat