Freepik

No hi ha manera que mengi verdura... Què fer?

Claus per millorar la relació dels infants amb la verdura, de la mà dels especialistes de The Playcook Kids

17 de maig de 2024 a les 07:00h
Freepik
per Criar.cat
Que a la majoria dels nens i nenes els hi apassioni el dolç i rebutgin les verdures no és casual, hi ha una explicació biològica al darrere. Molts verins naturals tenen un gust amarg, és per això que el nostre cervell, a les etapes inicials de la vida, genera senyals de rebuig per evitar-los i allargar la supervivència.

El gust dolç, en canvi, genera sensacions de plaer i satisfacció a curt termini. No per això hem de pensar que els infants necessiten sucre per viure i mantenir-los allunyats d’aliments tan nutritius com les verdures. 


L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana consumir un mínim de cinc racions de fruites i verdures al dia, l’evidència científica assegura que redueix el risc de desenvolupar diferents malalties cròniques.


A més, durant l’etapa escolar és quan més nutritiva hauria de ser la dieta, ja que els infants es troben en un període de desenvolupament físic i cognitiu. Tot i aquestes recomanacions, moltes famílies es troben amb el repte d'aconseguir que la mainada accepti aliments verds, taronges i vermells al seu plat.

Cal mantenir la calma, omplir els dipòsits de paciència i seguir estratègies per a educar el seu paladar que podem implementar a casa des que iniciem l’alimentació complementària. 


Fuig del format puré i diversifica sempre que puguis. Que un dia ens diguin que no els agrada l’albergínia, cal interpretar que no els agrada d’aquella manera, i no fer-la desaparèixer de la seva dieta per sempre. Acceptem i respectem els seus gustos i preferències, però cal cuinar-la i presentar-la de diferents maneres, segur que trobem opcions per a sorprendre’ls i que els agradi.

Hem d’intentar no caure en l’error de cuinar sempre les verdures en format puré o bullides i servides al costat d’una patata. Podem ratllar-les, marinar-les, punxar-les en una broqueta o servir-les dins d’un motlle de magdalenes en comptes del plat convencional.

I si experimentem amb les verdures? Les coses noves generen por, desconfiança i rebuig, travessar un període d’exploració i experimentació permet guanyar confiança i curiositat. La cuina és l'eina que ens permet jugar, conèixer, manipular i tastar.

En aquesta línia, The Playcook Kids ha creat un projecte d'educació nutricional, desenvolupat per nutricionistes i xefs, per empoderar a nens i nenes perquè triïn alimentar-se de manera saludable a través de la cuina, amb una metodologia experiencial, divertida i dinàmica.

"La nostra experiència com a professionals de la nutrició ens ha donat l'oportunitat de veure que treballar l'alimentació a través de discursos i imposicions no és efectiu, als infants no els interessen. Els nens i nenes busquen experimentar, viure el que els envolta en primera persona i des del joc i el lleure és quan despertem la seva curiositat", explica Cristina González-Campins, coordinadora de The Playcook Kids.

"La cuina és el canal més efectiu perquè arribin a adherir-se a patrons alimentaris més nutritius, i aquesta és la missió de les nostres activitats: casals d'estiu, extraescolars i assessories a docents, monitoratge i famílies".
 

Normalitza el consum de verdura. La verdura no ha de ser el primer plat de l’escola i dels “dimarts”. Cal que la verdura estigui present com a mínim, a dos dels àpats diaris. L’exposició reiterada i l’exemple, que vegin que nosaltres també les mengem i les gaudim, és clau per a normalitzar i acceptar el seu consum. 

 A casa, mengeu productes de temporada i proximitat? La natura hauria de determinar, en certa manera, la nostra dieta. Ensenyar als nens i nenes a consumir aliments de temporada i proximitat afavoreix l’adhesió a dietes més nutritives i sostenibles amb el medi ambient, el que facilment es convertirà en un estil de vida quan siguin adults.


 Petites quantitats i combinades amb aliments que els agradin. Quan introduïm una verdura nova a la taula familiar, pot ajudar a fer que sigui ben rebuda el fet de servir-ne poca quantitat i acompanyar-la d’aliments ja acceptats i que formin part de la seva llista de “preferits”.  El repte ha de ser que ho tastin i que ho mengin perquè volen, amb autonomia, no pas que acabin la ració.

 Anima sense obligar, pressionar ni coaccionar. La metodologia de The Playcook Kids aposta per projectar una nova versió d’alimentar als infants, més respectuosa, conscient i amable. Han de ser els nens i nenes els que triïn aliments nutritius perquè els sorprèn, els emociona i són conscients del valor que els aporta. “Hem d’enterrar les dietes restrictives i apostar per uns hàbits alimentaris constructius, que no restringeixen cap producte ni aliment sinó que desplacen, la major part del temps, aquells que són poc o gens nutritius”, explica González-Campins.

Rep el millor contingut al teu correu

Newsletter

Afegeix el teu email i fes clic a "Continuar".


 
Arxivat a:
AlimentacióGeneral
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Txus Garcia
Masies, cases i apartaments ideals per un cap de setmana o les vacances escolars, de la mà de Benvinguts a Pagès
Imatge il·lustrativa
Ajuntament Deltebre
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Daiga Ellaby
per Irene Ramentol
Com fer el trànsit al son respectant les característiques de cada infant
Imatge il·lustrativa
Allan Mas
Els infants i adolescents que fan activitat física a la tarda cal que facin un berenar lleuger i amb hidrats de carboni d'absorció lenta
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat