John Benítez

«L’ús incorrecte de les cadiretes infantils és més problemàtic que la seva qualitat en sí»

Parlem amb Jan Wenäll, enginyer del VTI crash safety laboratory de Suècia per saber què cal tenir present a l'hora d'escollir una bona cadireta infantil

per Criar.cat
John Benítez
Un dels principals dubtes que es plantegen a l’hora de viatjar en cotxe amb canalla és el de com garantir al màxim la seva seguretat durant el trajecte. Segons dades de l’OMS els accidents de trànsit són la primera causa de mortalitat entre els menors de dinou anys i es calcula que cada any perden la vida 260.000 infants a les carreteres.

L’ús de cadiretes infantils redueix en un 75% el risc de mort en cas d’accident i en un 90% el de lesions. Tot i això, una de cada tres cadiretes no s’utilitza de la forma adequada segons indica la DGT: nenes i nens que no porten l’arnès subjectat, se l’han tret pels laterals, cadiretes mal instal·lades o duen una cadireta d’un grup que no els pertoca segons mida i pes. 


Aquest és segons Jan Wenäll, enginyer del VTI crash safety laboratory, l’Institut Nacional de recerca de transport i carreteres de Suècia, un "L’ús incorrecte de les cadiretes infantils és més problemàtic que la seva qualitat en sí", assegura.

"Ens trobàvem amb el fet que molts pares i mares o bé no utilitzaven sistemes de retenció en trajectes curts"

"Ens trobàvem amb el fet que molts pares i mares o bé no utilitzaven sistemes de retenció en trajectes curts o bé que els utilitzessin de forma incorrecta, en contra de les instruccions d’instal·lació". 

Jan Wenäll va investigar durant cinc anys cada accident mortal que hi va haver a Suècia per tal de determinar quin seria el sistema de subjecció més segur per les criatures. En total van estudiar 70 accidents amb 79 nens morts per accidents de trànsit. 

"Un dels fets que va resultar especialment impactant va ser que molts d’aquests nens morien per traumatismes al cap o al coll, mentre que la resta de passatgers del mateix cotxe, progenitors i germans sobrevivien", explica. 

"Després d’haver vist tots aquests casos de nens petits, analitzar-ne les dades extretes, llegir els informes d'autòpsia, conèixer els noms dels nens i parlar amb els seus pares em va convèncer del tot l’eficàcia general d’utilitzar un seient en contra el sentit de la marxa", assegura.

Wenäll posa l’exemple de la posició dels astronautes en aterrar després de tornar de l’espai: "es col·loquen en una posició cap enrere per reduir la càrrega a l’esquena, al coll i al cap", ens diu.
 

"De fet, a la majoria d’avions comercials el personal d’assistència de cabina es posiciona d’esquena a la sortida d’emergència durant l’enlairament per aquest mateix motiu", detalla. 

"Si hagués de dissenyar un vehicle amb l’únic propòsit que fos segur davant les col·lisions fins i tot els adults viatjarien a contramarxa"

"Si hagués de dissenyar un vehicle amb l’únic propòsit que fos segur davant les col·lisions fins i tot els adults viatjarien a contramarxa", bromeja Wenäll. "Entenc que seria molt poc pràctic, però havent estudiat les col·lisions, el coll i l’esquena són els punts més fràgils del cos i el fet de viatjar d’esquena a la direcció protegeix literalment les espatlles", apunta. 

És per això que a l’hora d’ escollir una cadireta infantil cal prioritzar, tenint en compte les casuístiques personals i situacions familiars, les que van a contramarxa: de fet, des del mateix organisme suec recomanen que els nens i nenes de 0 fins als 5 anys utilitzin cadiretes a contramarxa. Paradoxalment, a l’estat espanyol, només és obligat dur la cadireta en contra el sentit de la marxa pels grups 0 i 0+*. 

Un altre dels dubtes que molts progenitors tenen és el d’utilitzar una cadireta de diversos grups o bé d’anar-la canviant sovint (ja sigui comprant-la de segona mà o que algun familiar o amistat la pugui deixar). 

Quan li preguntem a Jan Wenäll sobre el tema ens diu que no és ni més ni menys segur utilitzar un seient aprovat en diversos grups. Així i tot assegura que les possibilitats i probabilitats que els responsables de les criatures utilitzin els seients de manera incorrecta incrementen si hi ha diverses possibilitats en modificar-les. "En termes generals és preferible dur un sistema dedicat", assegura. 

"En general recomanaria utilitzar un seient de cotxe homologat (ECE R44 o ECE R 129) i tenir molta cura de seguir les instruccions d’instal·lació. A més si s’adquireix un producte amb la prova Plus test** es garantirà una millor protecció del cap i el coll de l’infant", explica Wenäll.

Wenäll destaca la importància d’utilitzar correctament les cadiretes infantils en trajectes curts, d’anada o tornada a l’escola bressol, al supermercat… "No només cal fer les coses bé en viatges llargs o anant de vacances, en els desplaçaments quotidians també cal anar amb compte. Al cap i a la fi els accidents seguiran passant, però quan ho facin, sempre hauràs fet el possible per protegir els teus fills", conclou. 

Per consultar la regulació dels anomenats “sistemes de seguretat infantil” de la DGT podeu fer clic aquí. Per consultar les cadiretes homologades amb el sistema Plus test podeu fer clic aquí (font , organisme regulador de trànsit de Suècia).


 
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Patrick Fore
La nutricionista Gemma Salvador Castell ens explica com educar a no malbaratar aliments
Imatge il·lustrativa
Claudia Maccioni i Alba Carreres
El testimoni de mares que han parit amb mascareta
Imatge il·lustrativa
Hollie Santos
Des del projecte de recerca de BeMother ens faciliten aquesta eina de detecció precoç
Imatge il·lustrativa
Cedida per la família
Parlem amb l'Àlex Roca, pare del Lluc, un nen amb una miopatia miotubular
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres