Marlon Soares

De les amenaces a les conseqüències: com posar límits pas a pas

No, no "es porta malament" per molestar. Simplement, no se sent bé...

13 de desembre de 2021 a les 07:37h
Marlon Soares
per Alba Carreres / Lara Terradas
Quan un infant "no es porta bé", no és per molestar. I tampoc és res personal contra nosaltres. És la seva manera de reivindicar que no se sent bé. Ens ho deixa molt clar la psicòloga i terapeuta infantil i familiar Lara Terradas

"La ràbia i els comportaments que busquen cridar l'atenció són crits desesperats de dolor. Cal atendre què està passant darrere del seu crit. Saber llegir entre línies. Conèixer l'infant i les seves necessitats evolutives vitals", ens explica.


Com ha de ser un límit perquè sigui efectiu, sa i respectuós? 

Concret: Evita abstraccions o generalitzacions. Els límits han de parlar del moment en concret i de la persona que els posa: "Ara jo no et deixo fer això".


Cuida el to de veu: És important recordar que el missatge no verbal és el primer que reben els infants abans que les paraules. De res serveix dir paraules boniques amb un to despectiu o acusatiu.

De les amenaces a les conseqüències: parla dels efectes de les accions, això et permetrà deixar de banda les amenaces. En lloc de "si no reculls, no marxarem", pots provar de dir: "Per poder marxar, has de recollir abans". Un altre exemple que assenyala les conseqüències és: "Si trigues molt a vestir-te, tindràs poc temps per jugar". 


Llenguatge adequat a l'edat: cada etapa evolutiva té les seves necessitats i les seves capacitats. Si diem a un infant de 3 anys: "No et deixo sortir al carrer sense jaqueta perquè l'altre dia et vas constipar i no vas poder anar a l'escola durant una setmana, recordes?", segurament l'estarem saturant de paraules i li costarà entendre el límit.

Límit respectuós amb les necessitats evolutives de l'infant: a l'hora de posar un límit hem de saber també si l'estem posant només des de la necessitat adulta i si estem respectant les necessitats de l'infant. Per posar un exemple: les criatures necessiten experimentar amb l'aigua, la terra o el fang, fins i tot. Si limitem les seves accions, estem limitant també el seu aprenentatge. Podem buscar la manera de permetre-les dins d'uns límits que a nosaltres ens facin sentir còmodes també. 

Autorevisa el teu concepte d'autoritat: com que els límits que hem rebut en la gran majoria de casos, no han respectat les nostres necessitats i això ens fa mal, és possible que quan els posem tinguem dificultats per ser assertives i amoroses. Per això és important prendre consciència de com i des d'on posem aquests límits.  


Segueix a la Lara Terradas a les xarxes

ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
A.A.
per Anna Albert
Un recurs divertit perquè els infants recreïn i reinventin a la seva manera la història
Imatge il·lustrativa
per Aina Font Torra i Irene Ramentol
Un recull de llibreries especialitzades que us encantaran
Imatge il·lustrativa
Napadon Srisawang
Factors que poden disminuir les possibilitats d'embaràs
Imatge il·lustrativa
Josep Lluís Escudero
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat