Markus Spiske

Què implicaria la jornada continuada als coles? En parlem amb els seus impulsors

Centenars de famílies han firmat la campanya de Change.org per una reorganització d'horaris als coles de manera que les criatures puguin sortir a les dues del migdia

per Criar.cat
Markus Spiske
La pandèmia de la Covid ha reobert un debat que estava enquistat: el de la jornada continuada. Mentre el Conseller Bargalló defensa que són necessaris moments de descans per un major aprenentatge, així com un horari no massa tard per poder menjar, són ja més de 60.000 firmes les que la plataforma "Volem Jornada Contínua a Catalunya" ha recollit a Change.org.

La Kate Ford és la portaveu del grup a la zona de Tarragona, i avui ens contesta les preguntes que li hem fet en referència a aquesta proposta. 


Com neix la iniciativa?
Neix a partir d'un grup de famílies que veuen la necessitat i tenen el desig de poder decidir la jornada de les criatures. La idea és que es pugui implementar una jornada continuada (que no intensiva). En aquest sentit no seria com ho és a molts coles al juny, sinó que es mantindrien les hores lectives i la possibilitat de quedar-se a la tarda. A les Balears ja fa més de 30 anys que es va implementar aquest sistema, i per exemple a Andalusia ja existeix també i tothom està content. 


Què s'aconseguiria amb això?
Principalment el benestar de les nenes i nens. Ara mateix estan subjectes a un estrès descomunal. Això ajudaria a tenir una certa tranquil·litat en les coses. Si un nen/a acaba la jornada a les dues i va a dinar a casa dinarà tranquil·lament i tindrà una pau en aquest sentit. A la tarda pot dedicar-se a l'oci i a activitats de lleure. 

A banda amb aquesta fórmula es reduirien desplaçaments, amb la qual cosa seria un estalvi de temps, diners i emissions contaminants, i a la vegada, en aquests temps de pandèmia disminuiria la mobilitat. 

Algunes escoles han fet un pla pilot per veure'n els resultats. Creieu que ha funcionat?
A Catalunya hi ha unes 25 escoles que ho han posat en marxa però cadascuna s'ha aplicat d'una manera diferent i per tant els resultats, que han estat positius majoritàriament, no són gaire representatius. 

Hi ha coles de zones rurals que les famílies treballen lluny i que els pares i mares tenien molta dificultat per poder conciliar. D'altres escoles on hi havia molt d'absentisme escolar que han aconseguit reduir-lo.

Hi ha educadors, psicòlegs i pedagogs que creuen que aquesta fórmula només beneficiaria a altres mestres, algunes famílies i a persones adultes. Que moltes hores continuades lectives no afavoreixen la concentració. Què en penseu?
Sí que és veritat que hi ha gustos per tot. No hi ha cap demostració científica en aquest tema ni a favor ni en contra. Nosaltres no creiem que es prioritzin les necessitats de les persones adultes. El professorat seguiria treballant les mateixes hores, segons el conveni. Nosaltres el que demanem és una reorganització horària. L'hora i mitja es faria al matí i a partir de les dues s'obriria el menjador fins passades les quatre. L'horari d'obertura i tancament de l'escola no canviaria. 

Un dels arguments que alguns polítics i professionals de l'educació han donat per fer-ho és el de la segregació escolar i per tant l'augment de desigualtats. De fet, des del Departament d'Educació han explicat que les famílies que s'ho poguessin permetre, amb aquesta fórmula, apuntarien les criatures a activitats extraescolars, però que n'hi hauria moltes altres que no tindrien res a fer durant tota la tarda i això suposaria una clara escletxa i situació de desavantatge. Què en penseu?
No creiem que això en provoqui. El que volem és el benestar de les famílies. Aquelles persones que ja deixen les criatures al menjador ho poden fer igual i recollir-los a la mateixa hora. Hi hauria més flexibilitat a la tarda amb la qual cosa més possibilitats de recollida. 

Hi ha moltes criatures en situació de vulnerabilitat que necessiten aquest servei de menjador. No generaria això una divisió desigualitària entre els que se'n van a casa i es queden fins més tard?
El menjador en si no canvia, ja hi ha alumnes que se'n van a dinar a casa ara. Seguiria funcionant igual, la mateixa quantitat d'hores. Aquells que tinguin beca podran continuar tenint la beca, per la qual cosa creiem que no generaria aquesta situació de desigualtat. 

Hi ha famílies que estaran llegint això que diran: "és que jo no puc recollir-los a les dues de la tarda". Què representaria per la conciliació la vostra proposta?
Creiem que això beneficiaria a la conciliació, perquè hi ha mares (més que pares), que no s'han plantejat tenir una feina en jornada intensiva perquè actualment a les 12 en molts casos, ja han d'anar a recollir les criatures, i per tres hores no trobarien aquesta feina. Aquesta opció que plantegem flexibilitzaria molt més el fet d'anar-los a recollir: es podria fer a les tres, a les tres i mitja, quatre, quatre i mitja... En els temps que estem tenint ara, en plena pandèmia, això també facilitaria la flexibilització pel teletreball.
CONTINGUT RELACIONAT
Imatge il·lustrativa
Parlem amb les odontopediatres de "món pediàtric" per informar-nos dels beneficis i inconvenients de la utilització del xumet
Imatge il·lustrativa
Adrià Costa
Raquel Orgilés Vila via Alba Carreres
La Raquel, mare monomarental, ens explica la dura situació en la que es troba: quan va decidir ser mare soltera no s'esperava que la crisi de la Covid l'afectés
Imatge il·lustrativa
Annie Spratt
Paola Roig
La psicòloga Paola Roig ens explica per què no cal forçar la situació quan una criatura no vol fer petons o abraçades
Imatge il·lustrativa
Amb l'assessorament de la Dra. Anna Estapé hem elaborat un manual per detectar senyals d'alarma, aprendre a fer rentats nasals i saber com tractar un refredat
Logotip de Criar.cat

Responsable editorial: Alba Carreres
Director de negoci: Jordi Font
Director de nous formats: José M. Gutiérrez
Responsable de publicitat: Nadina Urgell

Editorial: Emercat Osona SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres