Entra en vigor un nou codi deontològic en publicitat de joguines a partir de l'1 de desembre del 2022 amb l'objectiu que els anuncis d'aquests productes destinats a la infància siguin més igualitaris, veraços i constructius.
El codi està articulat per 64 normes deontològiques que s'hauran de respectar quan aquest missatge vagi dirigit a menors de 15 anys, amb especial atenció a la franja 0-7 anys per la seva menor vulnerabilitat.
Aquest nou codi substitueix el del 2005 i és un acord entre el Ministeri de Consum i l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol, l'organisme independent que regula la indústria publicitària a Espanya.
Segons el
Consell Audiovisual de Catalunya quasi
el 70% dels vídeos amb publicitat de joguines a internet són sexistes, i 9 de cada 10 vídeos protagonitzats per influencers infantils presenten estereotips de gènere.
A la pràctica què canviarà l'entrada en vigor d'aquest codi?
Estarà totalment prohibit mostrar nenes sexualitzades als anuncis
S'evitarà l'associació exclusiva de joguines que reprodueixin rols de cures, treball domèstic o bellesa a les nenes, i tecnologia o activitat física a nens
No es faran associacions de colors com fins ara sí que passava
No es podrà indicar ni explícitament ni implícitament si les joguines són per nenes o nens
S'intentarà utilitzar llenguatge inclusiu
Les comunicacions comercials hauran d'incloure una descripció del producte clara i entenedora pels infants
Es fomentaran valors i aptituds claus per desenvolupar la seva creativitat, empatia i desenvolupament físic i intel·lectual
Els anuncis audiovisuals hauran d'incloure pictogrames que aclareixin temes relacionats amb el muntatge, preu o necessitats tècniques
Els pictogrames han d'ocupar mínim un 7% de la pantalla i ubicar-se a la part superior esquerra amb una durada mínima de 2 segons
La implementació d'aquest codi vol convertir Espanya en
referent europeu en aquest àmbit i pretén impulsar un canvi social per tal de fomentar la igualtat des de la primera infància.