Kamaji Ogino

5 accions quotidianes d'educació ambiental per casa o l'escola

Rutines senzilles que podem aplicar al nostre dia a dia amb els infants

26 de gener de 2024 a les 13:39h
Kamaji Ogino
La crisi climàtica ens porta a reflexionar sobre quina relació volem que els nostres fills i filles tinguin amb la Terra i amb tots els éssers que l'habiten.

I és llavors quan ens adonem que estimar i cuidar l'entorn és una fita educativa i imperativa. Però quins hàbits quotidians podem adquirir a casa per transmetre'ls el respecte cap al medi ambient?


Us en suggerim alguns: 

 Intentem no deixar mai res al plat. I si ho fem, verbalitzem que guardarem el que ha sobrat per un altre àpat, perquè el menjar (si no és que està molt fet malbé) no es llença. El mateix quan anem al restaurant: si no ens acabem el plat, demanem que ens l’emboliquin per endur.


Reaprofitem l’aigua de fregar el terra per tibar la cadena del vàter, o la que es malgasta mentre esperem que surti calenta per poder-nos dutxar. Fins i tot, els dies de pluja, podem posar galledes d’aigua a fora el terrat o del balcó, en cas de tenir-ne.


Reduïm el plàstic. Per què no provem de fer festes d’aniversari sense globus? Per què no optem per anar a comprar amb bosses reutilitzables? Per què, si som a casa, intentem evitar les tovalloletes humides i fem servir tovalloles de cotó o paper de vàter?

Reciclem. Potser sembla una obvietat, però a vegades no som prou conscients del mirall que arribem a ser per a les criatures. Quan llancem, per exemple, una ampolla de vidre, hem de tenir en compte que la tapa va al plàstic. I moltes vegades, per practicitat, ho posem tot en un mateix lloc.


Si sortim a passejar, encara que sigui per la ciutat, fixem-nos amb els elements naturals que vegem: “Has vist quina garsa que acaba de passar?”, “Saps quin arbre és aquest d’aquí?”, “Sents l’olor de romaní?”. És una manera de vincular-nos amb el que ens envolta, i de valorar-ho.

Sempre que puguem, evitem agafar el vehicle privat i optem per desplaçar-nos en transport públic, bicicleta, patinet, a peu... I expliquem a les nostres criatures per què ho fem; fem-los partícips d’aquesta decisió.

Repassem, com si fos un joc, quines són les fruites i verdures de temporada, i procurem consumir productes de proximitat. Si ens acompanyen a comprar, els podem proposar que ens ajudin a escollir aquells aliments que abans hem explicat que eren de temporada.

Si fem sortides a la muntanya o al bosc, provem de quedar-nos en silenci una estona, escoltant el so dels animals, o del vent. I el mateix quan anem a la platja: fixem-nos en el so de les onades, en les petxines que trobem a la sorra, amb la flora i fauna marítima si fem snorkel...
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Txus Garcia
Masies, cases i apartaments ideals per un cap de setmana o les vacances escolars, de la mà de Benvinguts a Pagès
Imatge il·lustrativa
Ajuntament Deltebre
per Mar Domènech
Des de Criar.cat t'oferim un recull d'activitats per a tota la família
Imatge il·lustrativa
Daiga Ellaby
per Irene Ramentol
Com fer el trànsit al son respectant les característiques de cada infant
Imatge il·lustrativa
Allan Mas
Els infants i adolescents que fan activitat física a la tarda cal que facin un berenar lleuger i amb hidrats de carboni d'absorció lenta
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat