Catalunya cau en picat a les proves PISA i se situa per sota la mitjana espanyola

T'expliquem els resultats de les competències de l'alumnat català

5 de desembre de 2023 a les 15:01h
per Criar.cat
Els resultats de Catalunya en les proves PISA del 2022 cauen en picat en els tres àmbits d'avaluació i situen l'alumnat català per sota de la mitjana d'Espanya i dels països de l'OCDE.

Segons es desprèn de l'informe publicat aquest dimarts, en competència matemàtica Catalunya ha obtingut 469 punts, 21 menys respecte a les últimes proves, fetes el 2018. És la puntuació més baixa des del 2006. En competència científica, l'alumnat català ha obtingut la pitjor dada des del 2003 amb 477 punts, 12 menys que el 2018. En comprensió lectora, Catalunya també ha registrat la pitjor dada des del 2006 i s'ha situat en les últimes posicions de l'Estat amb 462 punts, 22 menys que el 2018, i només per davant d'Andalusia (461), Melilla (405) i Ceuta (404).


Les proves PISA 2022 van avaluar la competència en matemàtiques, ciències i comprensió lectora de més de 700.000 alumnes de quinze anys de 81 països d'arreu del món. A Catalunya, es van fer durant la primavera del 2022.

En competència matemàtica, l'alumnat examinat ha obtingut 469 punts, mentre que en les proves del 2018 van assolir 490 punts. Es tracta d'un retrocés de 21 punts que situa Catalunya per sota de la mitjana a tot Espanya, on el resultat en matemàtiques ha estat de 473 punts. Així mateix, l'alumnat català també ha quedat per sota de la mitjana dels països de l'OCDE en aquesta matèria, que han registrat un resultat de 472 punts. A escala estatal, en matemàtiques, igualen o queden per darrere de Catalunya set comunitats: Extremadura (469), Castella la Manxa (464), Múrcia (463), Andalusia (457), Illes Canàries (447), Melilla (404), i Ceuta (395). És el pitjor resultat de Catalunya en competència matemàtica des del 2006.


En competència científica, Catalunya ha registrat els pitjors resultats des de 2003. L'alumnat català ha obtingut 477 punts,12 menys que a les proves del 2018, i s'ha situat a 8 punts de la mitjana tant d'Espanya (485) com de l'OCDE (485). En aquest àmbit, només han obtingut pitjors resultats que Catalunya les comunitats de Castella la Manxa (475), Andalusia (473), Illes Canàries (473), Melilla (414) i Ceuta (410).

En comprensió lectora, de nou, l'alumnat català ha registrat la pitjor dada des del 2006. En aquest àmbit, Catalunya ha assolit 462 punts, 22 menys que en les proves del 2018. Aquesta puntuació situa Catalunya 12 punts per sota de la mitjana d'Espanya (474) i 14 punts per sota de la mitjana dels països de l'OCDE (476).



En comparació amb la resta d'Espanya, només queden per sota de l'alumnat català Andalusia (461), Melilla (405) i Ceuta (404). En les proves PISA del 2018, l'OCDE va publicar els resultats en comprensió lectora d'Espanya quinze dies més tard que la resta, després de detectar "anomalies". En un comunicat, l'organització va assegurar que s'havia percebut un ''comportament de resposta inversemblant'' per part dels estudiants que van respondre més de vint preguntes de la secció de fluïdesa lectora amb menys de 25 segons, quan de manera general s'hi van dedicar entre 50 segons i més de dos minuts.

Singapur encapçala el rànquing de l'informe PISA 2022

A escala global, en competència matemàtica, els millors resultats els ha obtingut Singapur (575), el Japó (536), Corea (527), Estònia (510) i Suïssa (508). En comprensió lectora, encapçalen el llistat de resultats Singapur (543), Japó (516), Irlanda (516), Corea (515), i Estònia (511). Finalment, en competència científica, els millors resultats s'han registrat a Singapur (561), el Japó (547), Corea (528), Estònia (526) i el Canadà (515).

Catalunya, al nivell d'Itàlia, el Vietnam o Noruega

En comparació amb altres països, en competència matemàtica, Catalunya (469) està al nivell d'Itàlia (471), el Vietnam (469) o Noruega (468). En comprensió lectora, amb 462 punts, Catalunya se situa al nivell del Vietnam (462) o els Països Baixos (459). Finalment, en ciències, Catalunya (477) queda al nivell d'Itàlia (477), Noruega (478) o Turquia (476).

 
Arxivat a:
ActualitatGeneral
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Martí Albesa
per Lluís Girona
El Govern accedeix a la proposta del Consell d'Educació de Catalunya que demanava tenir cinc dies laborables per preparar el retorn a les aules
Imatge il·lustrativa
Guillaume de Germain
per Alba Castellvi Miquel/Irene Ramentol
Claus perquè els infants es posin reptes, amb una mirada inclusiva
Imatge il·lustrativa
Ksenia Makagonov
Hi ha aprenentatges que superen els riscs des del punt de vista neurocientífic
Imatge il·lustrativa
Departament d'Educació
per Irene Ramentol
Propostes pedagògiques per Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat