Cottonbro

Néixer a principis o finals d'any: com afecta a les criatures?

En parlem amb la psicopedagoga Anna Serra

28 de desembre de 2023 a les 09:00h
Cottonbro
Néixer a principis o finals d'any té impacte en les criatures. Per entendre-ho hem de conèixer com funciona el nostre cervell. Naixem amb moltes neurones, però no totes estan connectades. Es tracta d'un procés progressiu on les connexions es van enfortint amb l'experiència.

Així, per exemple, un infant nascut al gener té més setmanes i mesos d'experiència acumulades i, per tant, més connexions fetes. "Això no vol dir que els nens i nenes nascuts a finals d'any siguin inferiors, sinó que les criatures de principi d'any porten més camí fet", explica la psicopedagoga Anna Serra.  


A nivell neuronal i de desenvolupament, doncs, aquestes diferències són una realitat. Tot i i així, quan són més evidents és durant els primers anys de vida, fonamentalment en l'etapa infantil. Després, tot i que aquest procés de desenvolupament cerebral s'allarga fins els 21 anys, són més imperceptibles.

"En els primers tres anys de vida, el desplegament neuronal és molt evident i hi ha grans avenços, per això té major impacte", apunta Serra. "Tot i així no podem generalitzar perquè aquestes diferències no afecten tots els infants per igual, també influeixen les seves característiques. Hi ha criatures del desembre, per exemple, que no veuries cap diferència respecte un de principis d'any. Això ho fa el fet que cada infant té unes particularitats i un caràcter determinat... Per tant, no és un factor determinant, és un factor a observar", adverteix.  



I com impacta tot plegat en l'escolarització? L'escolarització a Catalunya es fa per edat cronològica i no per edat evolutiva. En alguns països o algunes metodologies pedagògiques fan proves de maduresa per veure si l'infant està preparat per determinats processos mentals o cognitius. "No tenir en compte això pot tenir efectes en l'autoestima de les criatures. Per això és important que les famílies i els mestres no comparin i atenguin els ritmes i els processos maduratius de cada infant", explica la psicopedagoga.


"L'adult ha de tenir en compte que hi ha criatures que necessiten més temps i han d'evitar caure en preocupacions de l'estil 'serà capaç de fer-ho?' i enfocar-se més a preguntar-se què necessita per anar evolucionant".

Focalitzar-se en els progressos, en l'evolució, és clau per acompanyar aquestes diferències a l'aula i a casa. Buscar eines de motivació, i no pensar en el que els altres poden fer i aquest infant encara no. "Les ganes de superació hi són quan la criatura se sent preparada per fer-ho", apunta Anna Serra. 

També són importants les eines prèvies que li donem. Per exemple, donar experiències motrius a casa, al pati o a la muntanya els ajudarà en la lectoescriptura perquè la motricitat grossa està relacionada amb la parla i amb el desenvolupament del llenguatge. Enfilar-se a un arbre, a una pedra, fer excursions,... Aquesta criatura ja estarà evolucionant i si els adults ho acompanyem, sense por i confiant, mica en mica s'anirà superant.    

I hi ha un altre recurs que, segons la psicopedagoga, s'hauria de tenir en compte. "Repetir curs està estigmatitzat, està reservat per a casos extrems, i és un error perquè en realitat pot ser molt útil per determinades criatures que necessiten més temps", defensa. "La meva experiència amb infants que han repetit és molt positiva. Veus que adquireixen més confiança i seguretat quan guanyen temps de maduració. I ho agraeixen", explica. "Això no vol dir que tots els nens o nenes nascudes al novembre estiguin millor canviant de curs, es tracta de veure on està millor per poder-se desplegar". 

I en el cas de nascuts al gener, poden necessitar avançar de curs? "Aquí no ho veig tan clar. Hi ha moltes intel·ligències i per molt que tinguin adquirits uns coneixements, hi ha molts canals d'aprenentatge i moltes coses a desplegar. En aquests casos és important l'art del/la mestre, d'apostar per una educació més individualitzada".

En definitiva, acompanyar sense comparar, fixant-se en el que s'està esforçant i com està progressant. Assenyalant l'evolució i cuidant molt l'autoestima de l'infant. 

 
Irene Ramentol
Responsable editorial i de projecte a Criar.cat
ALTRES NOTÍCIES
Imatge il·lustrativa
Martí Albesa
per Lluís Girona
El Govern accedeix a la proposta del Consell d'Educació de Catalunya que demanava tenir cinc dies laborables per preparar el retorn a les aules
Imatge il·lustrativa
Guillaume de Germain
per Alba Castellvi Miquel/Irene Ramentol
Claus perquè els infants es posin reptes, amb una mirada inclusiva
Imatge il·lustrativa
Ksenia Makagonov
Hi ha aprenentatges que superen els riscs des del punt de vista neurocientífic
Imatge il·lustrativa
Departament d'Educació
per Irene Ramentol
Propostes pedagògiques per Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat
Logotip de Criar.cat
Responsable editorial i de projecte: Irene Ramentol
Responsable d'estratègia digital: Albert Salord
Responsable comercial: Mar Domènech
Cap d'audiències: Mario G. García
Responsable de nous formats: Gemma Cuadrado
Tecnologia: Sobrevia.net


Editorial: Edicions Digitals de Premsa Local SL
Avís legal

Cerca a Criar.cat:

 

Trobem-nos a:

Contacta amb nosaltres
Amb la col·laboració de: Logotip de la Generalitat